Eserleri Contemporary İstanbul sanat fuarında büyük ilgi gören İtalyan sanatçı Peter Demetz’in İstanbul’daki ilk solo sergisi SODA’da.
Demetz’in 3 Mart- 30 Nisan 2016 tarihleri arasında SODA’da yer alacak
”Without being watched” adlı sergisi için ürettiği 7 adet yeni çalışmasının yanında bir de büyük sürprizi var. “The Challange” isimli 115x100x29 cm ebatlarındaki eseri, sanatçının Türkiye’de sergilenecek en büyük işi olacak. İtalyan sanatçının SODA’da yer alacak sergisinde “Resim mi? heykel mi?” soru işaretleriyle şaşırttığı izleyicisi, günlük yaşamdan alınmış sıradan karelerin ahşapta nasıl hayat bulduğuna yakından şahitlik edecek.
Son iki yıldır ahşap çalışmalarına renk ve ışık ekleyen sanatçının küçücük insan figürleri, mükemmel bir anatomi hakimiyeti ve perspektif sayesinde dokunsan dönüp sana bir şey söyleyecek kadar canlı karakterlere dönüşüyor. Arkalarını dönmüş, ayakta öylece hareketsiz duran insan figürlerinin izleyici ile hiç bir göz teması yok. Sanki bulundukları mekana ve o an’a hapsedilmişler. Birbirleri tarafından ya da birileri tarafından gözlendiklerinin farkında bile değiller. Zaman ve mekan hakkında çok fazla ipucu vermeyen kompozisyonlar, büyük bir ustalıkla ve en ince detaylarıyla ele alınıyor Demetz’in eserlerinde. Neresi ve ya ne olduğunu göremediğiz uzaklarda bir yerlere/bir şeylere takılmış bakışlar, başı öne eğik duruşlar, kısacası karakterlerin vücut dilleri ruh halleri hakkında bir şeyler anlatmaya çalışıyor. Demetz, oldukça sanatsal ve bir o kadar zekice kurgulanmış bir senaryoda izleyici eserlerinde konu ettiği karakterlerin mahremlerine çekip farkında olmadan özel an’larına izleyici bırakıyor.
SODA Gallery is pleased to announce, “Without being watched” the first solo show of internationally renowned sculptor Peter Demetz to be held in Istanbul, Turkey, between March 3 – April 30, 2016
The Italian artist brings ordinary wood to life with his incredible, hand-carved figures. The exhibition has 7 piece of sculptures, which vary in size from about 70 cm to 115 cm tall, feature men, women, and children standing still against a plain, sometimes-colored background. Demetz’s attention to detail is breathtaking. He’s able to shape tiny folds in clothing, reproduce loose strands of hair, and define the human anatomy so well that you’d think these figures really exist.
THE PROXEMICS OF SCULPTURES
By Marco Izzolino
It has been often pointed out that Peter Demetz’s works are a meeting point between painting and sculpture. They are not actual sculptures because the artist chooses to display a given point of observation, but they are not paintings either because they tend to the third dimension. They have depth, but the rules of perspective they are subject to are not geometrically perfect. And yet, despite the artist having introduced the use of colours and inner lighting into his latest production, I believe that Peter Demetz’s works are to be considered as sculptures: the interest that they provoke is due to the fact that the observer approaches them as he/she would approach sculptures. The material they are made of – which refers to a very ancient tradition of wood sculpture – as well as they’re being projected in space towards the observer (rather than their being three-dimensional) recommend the observer the use of those interpretative tools necessary to read sculptures.
The way in which Peter Demetz portrays his characters puts the observer in a strange position: the one who watches without being watched. It is a subtle psychological game which suggests the idea of “spying” on someone else for those who are in front of his works. Thanks to the posture of his characters and their relationship with the space, Demetz allows us to observe the intimacy of the individual, which is disclosed by the proxemic language of the body. It seems incredible how the body’s attitude and its reaction to the surrounding space can indicate someone’s emotional state! Curiosity, loneliness, concentration, interest, surprise, and so on, come from Demetz’s characters and these are the emotions with which the observer identifies him/herself.